۱۲ بهمن, ۱۳۹۵

فرم های طراحی سایت را چگونه طراحی کنیم؟

خیلی از طراحان نرم افزار های تحت وب و یا طراحان طراحی سایت ها تمایل دارند تا دستورالعمل ها و پیشنهاد هایی که در رابط کاربری آن ها نمایش داده می شود را کم کنند. یکی از این دلایل به این ترتیب است که دستورالعمل و متن های کمکی برای اجرای عملکردهایی در طراحی سایت قادر است اطلاعات زیاد را در بر داشته باشد که برای استفاده مخاطبان دشوار می شود. دلیل دیگر این قضیه قادر است عدم تمایل افراد به خواندن این دستورالعمل ها باشد، نظیر مواقعی که تمایلی به خواندن دفترچه راهنمای محصولی که خریداری می نمایند، ندارند.

فرم های طراحی سایت را چگونه طراحی کنیم؟

این افکار و بینش ها نیز در فرم های طراحی سایت نیز به کار می رود. هنگامی که امکان دارد، طراحان سایت تمایل دارند تا از مقداری متن برای شرح نحوه پر کردن قسمت های فرم طراحی سایت برای مخاطبان استفاده نمایند.

متن کمکی کوتاه که نزدیک قسمت مربوطه فرم هستند، وقتی مفید است که درخواست ارائه داده های نامعلوم باشد- کد PAC چیست؟

افراد از شما می پرسند که به چه دلیلی این سوال را از آن ها می پرسید- به چه دلیلی می خواهید زمان تولد من را بدانید؟

پیشنهاد هایی برای نحوه ارائه داده ها- تگ های خود را با استفاده از ویرگول جدا نمایید.

ارائه داده ها اختیاری باشد.

البته مدل مختلفی از فرم ها نیز هست که داده های مبهمی را درخواست می کند و یا در ارائه داده ها محدودیت هست. در این شرایط، یک قسمت متنی ضروری برای هر قسمت قادر است به سرعت سبب درک مخاطبان طراحی سایت شود. عکس العمل مخاطبان سایت به این دستورالعمل ها قادر است متفاوت باشد. هنگامی که مخاطبان به فرم طراحی وب سایت جذب شدند، سیستم های اتوماتیک، متن های کمکی کاربردی را آشکار می سازند. عملکردهایی نظیر جستجو و یا کلیک در قسمت های مختلف فرم طراحی سایت، قادر است به نمایش دادن متن های کمکی مختلف کمک کند. برای نشان داده شدن متن های کمکی هر قسمت از فرم طراحی سایت، نیاز است تا کاربر در فرم طراحی سایت فعالیت هایی اجرا کند، به طور مثال بخواهد قسمت های موجود در فرم را پر کند.

نمای دیداری سیستم کمکی اتوماتیک فرم های طراحی سایت

سیستم های کمکی اتوماتیک هنگامی که بایست داده های کاربردی از مخاطبان حاصل شود، به طور اتوماتیک ظاهر می شدند. برای نمونه، هنگامی که کاربر روی قسمتی از فرم کلیک کند و یا ضربه بزند، متن کمکی مربوطه در کنار و یا زیر آن قسمت پدیدار می شود. در شکل دوم یعنی در طراحی سایت Wufoo به خوبی این مورد را نشان می دهد.

برخی طراحی سایت ها به طور اتوماتیک این متن های کمکی را برای چندین قسمت به طور مشترک به کار می برند. برای نمونه، در شکل سوم، نرم افزار طراحی سایت Snap Taxبه طور اتوماتیک یک متن کمکی مشابه ای را برای هر قسمت فرم به کار می برد: هویت، همسر، نشانی و غیره.

هر دوی این مثال های بالا از مولفه های دیداری قویی برای ارتباط میان قسمت های فرم و متن کمکی مخصوص به آن استفاده کرده اند:

در مثال Wufoo- دو مستطیل هم تراز.

در مثال Snap Tax- یک رنگ پس زمینه ثابت.

اشکال این نوع سیستم های کمکی اتوماتیک این است که افراد تا هنگامی که روی قسمت های مختلفی در فرم کلیک ننمایند، تمایل ندارند این متن های کمکی را مشاهده نمایند. در این سیستم ها کاربر قادر نیست تنها متن کمکی مورد نظر خود را ببیند و از دیدن همگی متن ها کمکی به صورت یکجا استقبال نمی کند. از این رو مخاطبان طراحی سایت که نیاز به کمک هایی برای تکمیل فرم دارند، پشیمان شده و دیگر این فرم سایت را امتحان نمی نمایند.

فعالیت مخاطبان در این سیستم های کمکی فرم های طراحی سایت

راهبرد جایگزین این سیستم های کمکی این است که به مخاطبان طراحی سایت اجازه داده شود تا هر زمان که به این متن ها نیاز دارند، به آن ها دسترسی پیدا نمایند. این متد غالبا بایست همراه آیکون، دکمه، عکس و یا لینک متنی باشند تا افراد بدانند که متن کمکی که نیاز دارند در دسترس است. کاربر سایت قادر است این دکمه ها را گزینش کند تا متن کمکی مورد نظر خود را بیابد.

شکل چهارم نشان می دهد که به چه نحوی متن کمکی در انتهای قسمت مربوطه در فرم نمایش داده می شود. اگر این متن کمکی خیلی از قسمت مربوطه فرم دور شود، کاربر طراحی سایت را گیج می کند. مشکل دیگری که هست این است که هر متن کمکی برای هر قسمت از فرم، نیاز دارد به گونه ای متفاوت نمایان شود. به عبارت دیگر شاید هر یک از قسمت های فرم نیاز داشته باشند تا متن کمکی را در مکان متفاوتی نمایش دهند.

همان طور که در شکل نمایان شده است، برای نشان دادن متن کمکی نیاز نیست که این متن در داخل خود قسمت فرم نشان داده شود و از این رو دیگر حس های کاربر سایت را پرت نمی کند. در هر صورت، مخاطبان در این شیوه بایست نشانگر ماوس خود را در جایی که می خواهند متن کمک نمایش داده شوند، حرکت دهند. گسترش دادن محدوده نمایش متن کمکی به مخاطبان طراحی سایت کمک می کند تا راحت تر متن کمکی را یافته و داده های خود را در فرم سایت وارد نمایند.

علامت سوال نیز یکی از سمبل های متداول برای یک آیکون است تا متن کمکی خود را نشان دهد، اما همان طور که در شکل شش نشان داده شده است، سمبل های دیگری هست که قادر است در این زمینه کاربرد داشته باشد. صرفه نظر از این که از چه آیکون، دکمه، متن و یا ترکیبی از آن ها استفاده می نمایید تا متن کمکی را نشان دهید، ایده خوبی است که موردهای دیداری را که مخاطبین و مخاطبان سایت را به خود جذب کند را نیز در کنار آن ها قرار دهیم.

متن های کمکی نمایش داده شده به وسیله مخاطبان طراحی سایت

برخی طراحی سایت ها متن های کمکی که به وسیله کاربر فعالی می شود را به جای این که در کنار قسمت مربوطه در فرم نمایش دهد، در مکان معین که خودشان تعیین می نمایند، نمایان می سازد. همان طور که در شکل هفت مشاهده می کنید مخاطبان طراحی سایت در این شرایط آزادی بیشتری برای درک مطالب این متن های کمکی دارند.

طراحی سایت EBay برای فروش محصولات خود یک پنل جدا گانه برای ارائه متن های کمکی تعبیه کرده است که با کلیک کاربر قادر است مخفی و یا مجددا نشان داده شود. هنگامی که کاربر در هر قسمت فرم کلیک می کند، این پنل، متن کمکی سازگار با آن قسمت را نمایان می سازد و از هنگامی که کاربر طراحی سایت فروشگاهی از قسمتی به قسمت دیگر می رود این متن های کمکی بروزرسانی می شود.


هر کدام از شیوه های که در بالا برای ارائه متن های کمکی به مخاطبان ذکر شد، دارای مزیت ها و مضرات مخصوص به خود هستند. نظیر همگی موردهای دیگر، درک نیازهای مخاطبان و اهداف کسب و کار طراحی سایت بایست سر لوحه گزینش سیستم های کمکی باشد. با وب کندو به روز باشید.

آدرس بازتاب: http://www.webcando.ir/blog/408-%d9%81%d8%b1%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%b1%d8%a7-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85.html/trackback

ارسال دیدگاه:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *